Pull in plaats van Push marketing
Gisteren heb ik op het eiland Terschelling een zeer interessante meeting gehad met een van mijn klanten. We waren bij elkaar om een aantal business modellen uit te werken ten behoeve van de investeerders in zijn onderneming.
Een paar van de modellen zijn echt vernieuwend, en zijn gericht op het bouwen van communities rondom sportprestaties. Afgeleid daaraan zijn webshops die de artikelen aanbieden waarmee de recordhouder van de prestatie zijn record heeft gerealiseerd. De community staat dus centraal en de bezoeker besluit zelf of hij wil kijken voor de aanschaf van een product. Het is dus echt pull in plaats van push, zoals traditionele sales & marketing.
Als Supply Chain/ Manufacturing man spreekt mij het concept van pull natuurlijk zeer aan! Ook het “omdraaien” van het business model is zeer gaaf. In een van mijn volgende blogs kom ik hier op terug. Het heet “A-synchrome wederkerigheid”.
De passie en creativiteit weer terug
Afgelopen week kreeg ik als dank voor mijn bijdage aan de MaakIT het boekje “van CEO naar Tuinan” thuisgestuurd. Een erg aardig boekje met een frisse blik op de toekomst. Wat mij aanspreekt is de creativiteitsindex (C). De formule is: C = H * V
H is het aantal keren dat iemand lacht en V is het aantal keren dat iemand op een dag diepe vragen stelt. Vervolgens hebben de onderzoekers dit afgezet tegen de leeftijd:
Peuters zijn dus heel creatief, ze lachten veel en stellen voortdurend vragen. Als je hun niveau op 100% zet, is daar naar 40 jaar nog 2% van over. >Mijn droom, passie en realiteit zijn om ruim boven die 2% te zitten. De afgelopen weken heb ik met veel partners en klanten serieuze stappen gezet op zowel real time planning als Big Data visualisatie gebied. We hebben daarbij ook veel plezier gehad, dus ook met de H-factor zit het wel goed. Wie sluit er nog meer aan om de passie en creativiteit weer terug te brengen?