Hoe bereik je synergie
Veel bedrijven zullen de situatie herkennen dat er overnames zijn geweest of nieuwe samenwerkingsverbanden zijn aangegaan. Over het algemeen is het doel hiervan om synergie te bereiken. Synergie bereik je niet door op het hoofdkantoor uitgebreide berekeningen van de mogelijke voordelen te maken. Op de werkvloer(en) zal er het een en ander moeten gebeuren. Producten en diensten van de betrokken partijen moeten over en weer bekend worden, en waar mogelijk geïntegreerd of geharmoniseerd.
Bij het harmoniseren treden een aantal complicaties op. Voorbeelden van deze complicaties zijn dat de bedrijfsprocessen anders zijn, de (product) definities anders zijn en dat de ICT systemen verschillen. Dus al wil je samenwerken, dan lukt het niet door al deze complicaties.
Wat is dan de oplossing? Gebruik standaarden voor je definities, en leg je processen vast aan de hand van deze definities. Belangrijk bij deze stap is om ook de onderliggende bedrijfsregels vast te leggen. Met deze set, en uiteraard een beetje ondersteuning van tooling als YMYT, kun je het vergelijk tussen de partijen maken. Vervolgens kies je de best practice, en gaat die toepassen. Er voila, eindelijk pak je de winsten die headquarters al lang had uitgerekend!!