Winstgevenheid omhoog door juiste kostprijzen
Vandaag wil ik het eens hebben over de winstgevenheid. Wat ik zie is dat deze vaak achterblijft, terwijl er wel heel hard gewerkt wordt. Bovendien zijn er vaak al lean principes ingevoerd, waardoor er geen onnodige verspillingen meer zijn. Waar het vaak fout gaat is dat er onvoldoende inzicht is in de stuurparameters. Dit kan je planning zijn, de kostprijzen, de marges, de omloopsnelheden etc.
Laten we de kostprijzen er eens uitpakken. Een paar procent afwijking in de kostprijs kan al het verschil betekenen tussen winst en verlies. Wanneer zijn de kostprijzen voor het laatst bekeken? Kloppen de stuklijsten, kloppen de doorlooptijden van de verschillende activiteiten, welke overhead verreken je en op welke manier zijn de machine uurtarieven gehanteerd? Twijfel je bij een van deze vragen, dan is het de hoogste tijd om er wat aan te doen en daarmee je winstgevendheid weer te vergroten!
Ben jij ook proactief naar je klanten?
Gisteren kreeg ik een mooie folder van de firma Remeha in de bus. In de folder wordt reclame gemaakt voor een nieuwe CV-ketel, eentje die naast warmte ook groene stroom opwekt. Een slim ding dus, want met het gas maak je dus eerst elektriciteit, en van de restwarmte sta je onder de (warme) douche en verwarm je het huis. Met andere woorden: je gebruikt de energie die in het gas zit (bijna) twee keer.
Waarom is dit nu slim? Uiteraard is het concept van de ketel zelf slim, maar als je net een nieuwe ketel hebt stap je echt niet over. Maar ons huis is inmiddels 12 jaar, onze CV ketel ook dus vervanging komt in de komende jaren in zicht. Om iemand pro-actief te benaderen is voor deze situatie is dus echt slim. Daarbij geeft de provincie Gelderland waar ik woon een subsidie van 2000 euro. Hierdoor slaat de business case van deze ketel om in een klein voordeel van 1000 euro over de looptijd.
Wat kunnen we van dit voorbeeld leren? Ten eerste dat de aanhouder wint. De betreffende CV ketel bestaat al enige tijd, maar sloeg tot nu toe bij consumenten niet aan. Door de subsidie zal dit ongetwijfeld wel aanslaan. Vervolgens zullen de kosten omlaag gaan, en zal net zoals bij zonnepanelen ook een business case zonder subsidie in zicht komen. Ten tweede is gerichte marketing op de doelgroep briljant. Stuur je reclame alleen naar diegene voor wie je product ook relevant is. Ten derde is het business model dat ze aanbieden interessant. Je hoeft het product niet te kopen, maar kunt het huren waardoor je een hoge investering kunt voorkomen. Dit concept geldt voor heel veel zaken. De trend naar steeds om meer services af te nemen en dus minder zelf te bezitten zet zich op steeds meer gebieden door. Kortom: op welk gebied kan jij het kussen opschudden qua productontwikkeling en bijbehorende business model?