De Nederlandse industrie heeft bestaansrecht!

Op nu.nl stond het volgende bericht: Rutte: 'Ik behoor dus niet tot de pessimisten die beweren dat de maakindustrie in Europa en andere hoogontwikkelde economieën het af gaat leggen tegen het industriële geweld van de opkomende economieën. Nederland heeft volgens de premier de kennis en kunde in huis om aan te sluiten bij die nieuwe industriële revolutie. Hij wees er op dat volgens de Britse zakenkrant de Financial Times drie van de tien meest innovatieve Europese regio's in Nederland liggen.

Komende week op de WMS dag zullen we nader ingaan wat de nieuwe industriële revolutie is, en hoe de Nederlandse industrie hierop kan aansluiten. Jos Simons en Victor Beverloo zullen kort stilstaan bij de relevante trends, en de mogelijkheden die de ICT industrie nu biedt. Aan de hand van een aantal cases zullen ze laten zien dat het geen ideeën zijn die ver in de toekomst liggen, maar dat er nu al bedrijven zijn die dit succesvol toepassen! In hun presentatie zullen ze verder ingaan op waar te beginnen en waar op te letten. Meer weten: kom naar de WMS dag op 15 april 2014 in de Brabanthallen in Den Bosch.


Wie plant er nog op week of dagbasis?

 

Enige tijd terug had ik het genoegen om met de firma PearlChain op bezoek te gaan bij een auto importeur die zelf nog een aantal handelingen uitvoert in 3 verschillende werkstations. Het gaat om het inbouwen van leer in het interieur van een auto, het monteren van zaken als trekhaken en het uitvoeren van de eerste inspectie. De klant leidde ons door hun planningsproces en uitdagingen heen. De klant plant alle genoemde activiteiten in dagen. De opmerking van Patrick van PearlChain hierover intrigeerde mij mateloos. Patrick deed de uitspraak: als je in dagen plant, zal de uitkomst ook in dagen zijn. Wij (PearlChain dus) zijn gewend om in minuten of wellicht in uren te plannen. Van minuten/ uren kun je wel naar dagen, maar van dagen kun je niet meer terug naar minuten/ uren. Stel dat het inbouwen van leer 3 dagen kost, een trekhaak 1 dag en de finale inspectie ook 1 dag. Dan is de doorlooptijd dus minstens 5 dagen. Maar als de werkelijkheid nu is dat leer inbouwen 22 uur kost, een trekhaak 6 uur en de inspectie 4 uur dan zit je op 32 uur. Als je 8 uur per dag werkt is dat 4 dagen. Dat is dus 20% minder. Stel je voor 20% werkkapitaal reductie op het gehele wagenpark van een importeur. Alleen het rentevoordeel is al een mooi jaarsalaris…

Follow @vbeverloo