Waarom laat je geld liggen in de supply chain?

In de gesprekken van de afgelopen week is weer eens bevestigd dat er veel geld blijkt liggen in de supply chain. Dit is zowel letterlijk als figuurlijk.
Met figuurlijk bedoel ik het geld dat je kunt besparen door je supply chain beter aan te sturen. Hiervoor moet je de knoppen waar je aan kunt draaien door en door kennen. Vaak is dit niet of niet meer het geval. Ook moet je om de concurrentie bij te houden beter kunnen afstemmen met je ketenpartner en real time kunnen reageren op kansen en verstoringen. Als je hierover meer wilt weten, kom dan 13 november 2014 naar het event van “Value Chain” in Antwerpen. http://www.valuechain.be/nl/Evenementen/Detail/40035/hoe-identificeer-en-ondersteun-ik-verbeterpotentieel-in-mijn-supply-chain
Dan letterlijk het geld dat je laat liggen. In vrijwel alle regio’s in Nederland zijn er investeringsfondsen van de provincies. Deze fondsen zijn naarstig op zoek naar bedrijven in de topsectoren die willen groeien en innoveren. Logistiek en de maakindustrie vallen bij veel van die fondsen in het juiste mandje. Dus worstel je met de financiering van je bedrijf en wil je groeien en innoveren? Kijk dan of je letterlijk geld kunt ophalen bij een van de investeringsfondsen!

Bespaar 10 tot wel 25% op de kosten per voertuig

Bovenstaande statement klinkt bijna te mooi om waar te zijn. De praktijk bewijst dat het toch kan! Door een recente uitvinding is er nu een klein kastje dat je in ieder voertuig plaatst. Dit kastje kan tot wel 200 parameters registreren EN deze gegevens nagenoeg real time naar je back-office terugkoppelen. Je moet dan denken aan GPS-positie van het voertuig, actueel brandstofverbruik, motortoerental, hoe hard er door de bochten gereden wordt etc.
Maar hoe bespaar je dan geld met dit soort gegevens? De directe besparing is op brandstof. De praktijk wijst uit dat 80% van de bestuurders brandstof gaat besparen als ze direct terugkoppeling krijgen en er een “score-card” bijgehouden wordt. Uiteraard heeft het aangepaste rijgedrag ook positieve gevolgen voor het onderhoud, schades en snelheidsovertredingen.
Doordat de planners continue hun wagenpark over de kaart zien bewegen, kunnen ze sneller inspelen op verstoringen. Ook kunnen ze de ingebouwde planningsmarges verkleinen. Dit leidt tot een hogere bezettingsgraad, en dus meer winst.
De investering per auto is laag. Je moet denken aan eenmalig 350 euro, en 20 euro per maand per voertuig. Als je ziet wat anderen hebben weten te besparen, is dit dus binnen een kwartaal terugverdient!